Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Sztuczna inteligencja w ERP – jak może wyglądać przyszłość?

Co daje nam sztuczna inteligencja (AI), że firmy decydują się inwestować w nią dziesiątki tysięcy złotych? Dlaczego machine learning budzi obawy przedsiębiorców? Czy faktycznie jest się czego obawiać? Jak sztuczna inteligencja może wpłynąć na działanie przedsiębiorstw dowiesz się z poniższego artykułu. 

Wielki magazyn danych sterowany przez maszyny

Czy jesteś w stanie wyobrazić sobie magazyn i halę produkcyjną, które działają cały rok, 24 godziny na dobę, ale bez ingerencji człowieka? Każdy etap zamówienia, produkcji jest ściśle kontrolowany przez maszyny, po każdym cyklu aktualizowany, optymalizowany. Paczki, produkty krążą po placówce według określonego schematu. O ile jest to zarządzane przez człowieka, to nie jest to nic nadzwyczajnego, ale to o czym piszemy, to wizja, gdzie cały proces kontroluje algorytm, który ciągle się uczy nowych zasad i schematów. W dużym uproszczeniu tak działa własnie machine learning.

Algorytm bardziej wydajny niż ludzki mózg?

Nie ma możliwości by jeden człowiek mógł kontrolować opisane wyżej przedsięwzięcie. W którymś momencie wystąpi błąd ludzki i całą produkcje można spisać na straty. By było idealnie, wymagany jest algorytm, ale jednak bez ingerencji programisty, algorytm sam się nie napisze. Dlatego kiedy zostanie utworzony, przechodzi szereg skomplikowanych testów, które sprawdzają jego bezbłędne działanie. Wraz ze wzrostem zapytań jakie otrzymuje, uczy się wykonywać zadania i rozpoznawać problemy.

Opisany wyżej mechanizm i ciągła optymalizacja algorytmu to machine learning. Istnieje również bardziej zaawansowana odmiana – deep learning, czyli jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi sztucznej inteligencji (AI). Jego praca opiera się na tworzeniu wielowarstwowych sztucznych sieci neuronowych. Są to modele matematyczne, które odwzorowują procesy uczenia się, zachodzące w ludzkim mózgu. Deep learning wymaga ogromnej mocy obliczeniowej, która umożliwia definiowanie problemów oraz kontrolę złożonych zadań.

Maszyny vs ludzki mózg

Wiele firm już teraz korzysta ze sztucznej inteligencji i jestem przekonany, że sam z niej korzystasz. Gdzie możemy znaleźć przykłady sztucznej inteligencji i machine learningu? W systemach rekomendacji w wielu sklepach internetowych. To właśnie w e-commerce sztuczna inteligencja ma duże pole do popisu.

Co wpływa na deep learning:

– Rozpoznawanie mowy

– Przetwarzanie języka naturalnego

– Rozpoznawanie obrazu

– Systemy rekomendacji

Rola deep learning/machine learning w zwiększeniu wydajności systemu ERP

Deep learning w ERP odnosi się do sposobu w jaki systemy uczą się poprawy wydajności dzięki przetwarzaniu bardzo dużej ilości danych. Sam system ERP ma za zadanie działać bezbłędnie, rozwijać się wraz z rozwojem firmy, zarządzać procesami na każdej płaszczyźnie. Ale to dzięki machine learning te procesy przebiegają jeszcze lepiej.

Przykłady zastosowania w systemach ERP:

– analiza ryzyka wystąpienia błędu w produkcji

– skrócenie czasu dostawy

– ulepszenie jakości obsługi klienta przez proces automatyzacji

Przykładem wykorzystania metod sztucznej inteligencji w biznesie jest chociażby analiza ryzyka odejścia kontrahenta (tzw. churn analysis), popularna m.in. w obsłudze klienta i poziomie tej obsługi.

Nie jest to jednak domena tylko i wyłącznie dużych korporacji – dla małych i średnich firm ogromną szansą jest zastosowanie metod sztucznej inteligencji, które mogą pracować na danych pochodzących z systemu ERP. Takie podejście może – choć nie musi – pomóc w zatrzymaniu Klienta przy przedsiębiorstwie.

Jak teraz działają systemy ERP

Technologie automatyzacji kognitywnej koncentrują się na zadaniach opartych na wiedzy, takich jak odpowiadanie na prośby i pytania dotyczące obsługi klienta. System ERP wyposażony w automatyzację kognitywną może naśladować proces myślowy pracownika, który podejmuje najlepsze decyzje w celu przezwyciężenia problemu klienta. Po zidentyfikowaniu problemu system ERP może krok po kroku przeprowadzić klienta przez procedurę, którą należy wykonać, aby go naprawić.

Podczas gdy maszyny pracują nad zwiększeniem produktywności i wydajności, pracownicy mogą zająć się sprawami, w których nie mogą póki co zostać zamienieni przez maszyny.

Jak mogą działać systemy ERP wyposażone w inteligentną automatyzację

Inteligentna automatyzacja idzie o krok dalej niż automatyzacja kognitywna. Ten rodzaj technologii, która nie ogranicza się do rutynowych i przewidywalnych zadań. Inteligentna automatyzacja jest zdolna do radzenia sobie z nieplanowanymi i nieoczekiwanymi sytuacjami dzięki sztucznej inteligencji na której się opiera.

Jedną z najpopularniejszych implementacji tej technologii jest przetwarzanie języka naturalnego. Nie ma konieczności porządkowania żądań i zapytań za pomocą tego typu automatyzacji, zamiast tego komunikujesz się z technologią, tak jak z drugim człowiekiem.

Przyszłość systemów ERP kształtuje się obiecująco w połączeniu z machine learning. Rozpoznawanie wzorów, sortowanie obrazów i analiza wizualna to tylko niektóre sposoby pracy z tego typu danymi. Technologia oferuje duży potencjał dla systemów ERP, ponieważ ułatwia śledzenie trendów za pomocą wykresów.

Kiedy sztuczna inteligencja stanie się standardem dla systemów ERP?

Nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Sztuczna inteligencja wszystkich trzech typów wciąż znajduje swój początek w szerokim zakresie zastosowań. Programiści chcą przetestować, co mogą osiągnąć dzięki AI, podczas gdy firmy chcą wiedzieć, jak odniosą korzyści, jeśli przejdą proces wdrażania.

Możemy z pewnością spodziewać się wzrostu zastosowania takich rozwiązań, w ciągu najbliższych lat. Już teraz firmy, które korzystają z systemów ERP doceniają potęgę automatyzacji procesów operacyjnych. Przykładem może być zastosowanie ERP enova365 w procesie automatyzacji HR.

Nie należy zapominać, że najważniejsza jest rola człowieka, który najpierw pracuje nad implementacją machine learning, potem czuwa nad poprawnym wyuczeniem modeli, a następnie podejmuje decyzje na podstawie pewnych sugestii, które takie algorytmy mogą mu zwrócić.